Traffic en conversie

in de wereld van internet marketing draait alles om 2 factoren: traffic en conversie.

Ongeacht wat je verkoopt, of probeert te verkopen, of je een eigen product verkoopt of een ander zijn product probeert te verkopen via affiliate marketing. Waar het allemaal om draait, is zoveel mogelijk bezoekers naar de verkoopswebsite krijgen (= traffic ) en maken dat het percentage bezoekers van deze verkoopspagina ( = conversie ) zo hoog mogelijk ligt.

Bezoekers of traffic naar je verkoopspagina of website sturen, kan via uiteenlopende technieken.

De meest efficiënte manier is gebruiken maken van affiliates en hen het werk laten doen. Zie ook het artikel over affiliate marketing. In dit geval ben jij echter niet de affiliate maar de aanbieder van het product of de dienst. Het voordeel hiervan is dat zij voor jou aan het werk gaan en enkel betaald worden op basis van hetgeen ze presteren. Geen verkoop, betekent geen commissie.

Het nadeel is dat je een commissie moet uitbetalen. Voor digitale producten ligt deze commissie meestal vrij hoog. Zo kan deze oplopen tot zelfs 60 à 70 % van de verkoopsprijs. Hoe hoger de commissie, hoe groter de kans dat de affiliates voor jou aan het werk gaan.

Het is ook zo dat de meeste marketeers een goedkoop product vooral gebruiken om hun mailinglijst uit te breiden en minder om de inkomsten ervan zelf. Via deze mailinglijst kunnen ze dan gerichte emailcampagnes voeren voor andere producten die meestal veel meer geld opbrengen en waar er geen commissie op te verdienen valt.

Voor het verhogen van je conversie spelen 2 zaken een belangrijke rol. Enerzijds de bezoekers die naar je website worden gestuurd. Hoe meer gerichte bezoekers, hoe beter de conversie. Het heeft geen zin mensen door te sturen naar je website die niet geïnteresseerd zijn in het product dat je aanbiedt.

Het andere aspect dat een grote rol speelt in je conversie is de optimalisatie van je verkoopspagina. De verkoopspagina moet de potentiële koper overtuigen om het product te kopen. Dit is waarschijnlijk één van de moeilijkste zaken omdat er geen uniforme methode bestaat voor het opstellen van de pagina. Er zijn wel bepaalde technieken die ervoor gekend zijn goed resultaten te geven, vooral wat betreft de layout en de opmaak van de pagina. De inhoud is andere koek. Verkoopspagina in verhaalvorm werken het best.

Ben je gebeten door internet marketing en wil je van start gaan, dan kan je alvast hier starten.

 

Succes!

 

Dennis